O przedszkolu
Aktualności
Biuletyn Informacji Publicznej
Strefa Rodzica
Grupy Przedszkolne
Zajęcia dodatkowe
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Polecamy
RODO
Archiwum
Rekrutacja
Kontakt

line

Integracja sensoryczna, co o niej wiemy?


line

Czym jest przetwarzanie wielozmysłowe? Inaczej – Integracja sensoryczna



Żyjąc w wielopłaszczyznowym, wieloaspektowym świecie musimy poskładać go z

kawałków, aby go zrozumieć i prawidłowo odpowiedzieć.

Przetwarzamy bodźce z różnych narządów zmysłów – formujemy na tej podstawie spójne i

realne spostrzeżenia.

Na co dzień mózg korzysta z informacji o obrazach, dźwiękach, fakturach, zapachach,

smakach i ruchu w sposób zorganizowany, abyśmy mogli odpowiednio zareagować i

zachować się w danej sytuacji.



Zaburzenia Integracji Sensorycznej:

Nie wynikają z uszkodzeń narządów zmysłów, lecz są problemami układu nerwowego z odbiorem, porządkowaniem i interpretacją bodźców zmysłowych.


  • Dziecko może w ogóle pewnych bodźców nie zauważać

  • Może reagować na nie z opóźnieniem

  • Reakcja na bodźce może być nadmierna


OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:

(na podstawie kwestionariusza historii sensoryczno-motorycznej, opracowanego przez

terapeutkę zajęciową Sharon Cermak i jej współpracowników, w: C.S. Kranowitz „Niezgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2012



Dotyk

  • Unika brudzenia

  • Nie lubi mycia twarzy, prysznica

  • Złości się przy wykonywaniu czynności higienicznych: mycie zębów, czesanie, obcinanie paznokci itp.

  • Przeszkadzają mu niektóre części garderoby: rajstopy, skarpetki, metki w ubraniach

  • Wpada na innych, kładzie się na dzieci

  • Nie lubi przytulania bądź poszukuje tego rodzaju bodźców

  • Nadmierne podatne na ból

  • Niechętnie dotyka faktur i konsystencji albo dąży do określonych faktur i tylko te jest w stanie dotknąć

  • Nagminnie wkłada wszystko do ust

  • Nie czuje, gdy zbyt mocno przytula czy głaszcze inną osobę.


Ruch

  • Jest niezdarne, mało ruchliwe lub bardzo ruchliwe

  • Wspina się wciąż lub unika tego

  • Jest niechętne do wyzwań: jazda na rowerze, wspinanie, łapanie piłki

  • Nie lubi, unika huśtawek, karuzeli lub przesadnie ich poszukuje

  • Podejmuje ryzyko w działaniu

  • Uderza ciałem i głową np. o ścianę

  • Kołysze się na boki

  • Unika zabaw, gdzie traci równowagę, głowa np. zwisa w dół




Zaburzenia integracji sensorycznej wiążą się często z nieprawidłowym odczuwaniem bólu. Jednym

z kluczowych objawów zaburzeń SI jest nieprawidłowy odbiór bodźców z receptorów czucia

powierzchniowego i głębokiego. Jeśli uświadomimy sobie że receptory czuciowe występują także w

narządach wewnętrznych to nie będzie dziwi fakt, że dzieci u których występują zaburzenia ze strony

przewodu pokarmowego – problemy z trawieniem, nadmierna ilość gazów, wzdęcia itp. są marudne,

płaczące, niechętne do jedzenia. Duża ilość gazów, wzdęcia powodują drażnienie receptorów

zlokalizowanych w narządach wywołując nasilenie dyskomfortu a niejednokrotnie realne odczucia

bólowe porównywalne do uczucia „rozrywania od środka”. Jeśli dochodzą do tego zaburzenia odbioru

bodźców w ośrodkowym układzie nerwowym czy to w wyniku kumulacji toksyn czy też zaburzeń

integracji sensorycznej kolejny posiłek może stać się gehenną



WZROK I SŁUCH

  • Łatwo się rozprasza

  • Jest niespokojne np. w centrum handlowym przy bardzo jasnym świetle

  • Nie lubi świateł dyskotekowych

  • UNIKA KONTAKTU WZROKOWEGO

  • Nie potrafi wybrać konkretnego przedmiotu z wielu, leżących np.na dywanie

  • Źle funkcjonuje w hałasie lub przesadnie lubi i generuje hałas

  • Zatyka uszy, chowa głowę w poduszkę


WĘCH I SMAK

  • Dziecko wydaje się być wrażliwe na niektóre smaki i zapachy

  • Ma silne preferencje jedzeniowe

  • Bierze do buzi niejadalne przedmioty

  • Wszystko wącha


CO MOŻE NAS NIEPOKIĆ?

  • Niska lub zbyt wysoka aktywność

  • Problemy z koncentracją uwagi, skupieniem

  • Problemy jedzeniowe: wybiórczość pokarmowa, niechlujność podczas posiłków lub nadmierne dbanie o porządek

  • Preferowanie tylko konkretnych konsystencji

  • Problemy ze snem

  • Problemy w kontaktach społecznych

  • Niska samoocena

  • Niestabilność emocjonalna

  • Brak samodzielności

  • Problemy z samoobsługą


DZIECKO PRZESTYMULOWANE:

  • Ma problemy ze snem

  • Nie może przystawić się do piersi

  • Trze uszy i oczy

  • Unika kontaktu, ucieka

  • Płacze

  • Odwraca wzrok

  • Zatyka uszy, chowa się

  • Wybucha złością

  • Kicha, ziewa, ma czkawkę

  • „wyłącza się”


Propozycje zabaw sensorycznych, które pozwolą spędzać miło czas,  ale przede wszystkim stymulować zmysły dzieci dla ich prawidłowego rozwoju. Są to zabawy, które z pewnością zaciekawią młodsze i starsze dzieci.



Zabawy sensoryczne - https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/



Rosnące farby - https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=142227577316777



Jak wykonać gniotka - https://youtu.be/2Asv1QetBms



Zabawy z Ciocią Asią "Lody i Minionki".



https://www.youtube.com/watch?v=x-pNCQXD0nY&list=PL3C8lRt_z7I3kaJy-NzBRo83lIuE0g9Wi&index=2



Muffinki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=I2KFFV5t1ag



Jak zrobic masę papierową?



https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=oQmwoRWIXZE&feature=emb_logo



Przepis na masę solną - https://www.youtube.com/watch?v=O8goX7G37PY



Woreczki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=gbIQwBK1mR8



Masa" Smerfowa" -
https://www.youtube.com/watch?v=cQM-O6HYk1Y



źródło: materiały szkoleniowe, www.przedszkole5jastrzebie.edupage.pl, Internet

line

Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy? Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy? Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy?