 |
|
|
|
Integracja sensoryczna, co o niej wiemy?
|
|
|
|
Czym jest przetwarzanie wielozmysłowe? Inaczej – Integracja sensoryczna
Żyjąc w wielopłaszczyznowym, wieloaspektowym świecie musimy poskładać go z
kawałków, aby go zrozumieć i prawidłowo odpowiedzieć.
Przetwarzamy bodźce z różnych narządów zmysłów – formujemy na tej podstawie spójne i
realne spostrzeżenia.
Na co dzień mózg korzysta z informacji o obrazach, dźwiękach, fakturach, zapachach,
smakach i ruchu w sposób zorganizowany, abyśmy mogli odpowiednio zareagować i
zachować się w danej sytuacji.
Zaburzenia Integracji Sensorycznej:
Nie wynikają z uszkodzeń narządów zmysłów, lecz są problemami układu nerwowego z odbiorem, porządkowaniem i interpretacją bodźców zmysłowych.
- Dziecko może w ogóle pewnych bodźców nie zauważać
- Może reagować na nie z opóźnieniem
- Reakcja na bodźce może być nadmierna
OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
(na podstawie kwestionariusza historii sensoryczno-motorycznej, opracowanego przez
terapeutkę zajęciową Sharon Cermak i jej współpracowników, w: C.S. Kranowitz „Niezgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2012
Dotyk
- Unika brudzenia
- Nie lubi mycia twarzy, prysznica
- Złości się przy wykonywaniu czynności higienicznych: mycie zębów, czesanie, obcinanie paznokci itp.
- Przeszkadzają mu niektóre części garderoby: rajstopy, skarpetki, metki w ubraniach
- Wpada na innych, kładzie się na dzieci
- Nie lubi przytulania bądź poszukuje tego rodzaju bodźców
- Nadmierne podatne na ból
- Niechętnie dotyka faktur i konsystencji albo dąży do określonych faktur i tylko te jest w stanie dotknąć
- Nagminnie wkłada wszystko do ust
- Nie czuje, gdy zbyt mocno przytula czy głaszcze inną osobę.
Ruch
- Jest niezdarne, mało ruchliwe lub bardzo ruchliwe
- Wspina się wciąż lub unika tego
- Jest niechętne do wyzwań: jazda na rowerze, wspinanie, łapanie piłki
- Nie lubi, unika huśtawek, karuzeli lub przesadnie ich poszukuje
- Podejmuje ryzyko w działaniu
- Uderza ciałem i głową np. o ścianę
- Kołysze się na boki
- Unika zabaw, gdzie traci równowagę, głowa np. zwisa w dół
Zaburzenia integracji sensorycznej wiążą się często z nieprawidłowym odczuwaniem bólu. Jednym
z kluczowych objawów zaburzeń SI jest nieprawidłowy odbiór bodźców z receptorów czucia
powierzchniowego i głębokiego. Jeśli uświadomimy sobie że receptory czuciowe występują także w
narządach wewnętrznych to nie będzie dziwi fakt, że dzieci u których występują zaburzenia ze strony
przewodu pokarmowego – problemy z trawieniem, nadmierna ilość gazów, wzdęcia itp. są marudne,
płaczące, niechętne do jedzenia. Duża ilość gazów, wzdęcia powodują drażnienie receptorów
zlokalizowanych w narządach wywołując nasilenie dyskomfortu a niejednokrotnie realne odczucia
bólowe porównywalne do uczucia „rozrywania od środka”. Jeśli dochodzą do tego zaburzenia odbioru
bodźców w ośrodkowym układzie nerwowym czy to w wyniku kumulacji toksyn czy też zaburzeń
integracji sensorycznej kolejny posiłek może stać się gehenną
WZROK I SŁUCH
- Łatwo się rozprasza
- Jest niespokojne np. w centrum handlowym przy bardzo jasnym świetle
- Nie lubi świateł dyskotekowych
- UNIKA KONTAKTU WZROKOWEGO
- Nie potrafi wybrać konkretnego przedmiotu z wielu, leżących np.na dywanie
- Źle funkcjonuje w hałasie lub przesadnie lubi i generuje hałas
- Zatyka uszy, chowa głowę w poduszkę
WĘCH I SMAK
- Dziecko wydaje się być wrażliwe na niektóre smaki i zapachy
- Ma silne preferencje jedzeniowe
- Bierze do buzi niejadalne przedmioty
- Wszystko wącha
CO MOŻE NAS NIEPOKIĆ?
- Niska lub zbyt wysoka aktywność
- Problemy z koncentracją uwagi, skupieniem
- Problemy jedzeniowe: wybiórczość pokarmowa, niechlujność podczas posiłków lub nadmierne dbanie o porządek
- Preferowanie tylko konkretnych konsystencji
- Problemy ze snem
- Problemy w kontaktach społecznych
- Niska samoocena
- Niestabilność emocjonalna
- Brak samodzielności
- Problemy z samoobsługą
DZIECKO PRZESTYMULOWANE:
- Ma problemy ze snem
- Nie może przystawić się do piersi
- Trze uszy i oczy
- Unika kontaktu, ucieka
- Płacze
- Odwraca wzrok
- Zatyka uszy, chowa się
- Wybucha złością
- Kicha, ziewa, ma czkawkę
- „wyłącza się”
Propozycje zabaw sensorycznych, które pozwolą spędzać miło czas, ale przede wszystkim stymulować zmysły dzieci dla ich prawidłowego rozwoju. Są to zabawy, które z pewnością zaciekawią młodsze i starsze dzieci.
Zabawy sensoryczne - https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/
Rosnące farby - https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=142227577316777
Jak wykonać gniotka - https://youtu.be/2Asv1QetBms
Zabawy z Ciocią Asią "Lody i Minionki".
https://www.youtube.com/watch?v=x-pNCQXD0nY&list=PL3C8lRt_z7I3kaJy-NzBRo83lIuE0g9Wi&index=2
Muffinki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=I2KFFV5t1ag
Jak zrobic masę papierową?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=oQmwoRWIXZE&feature=emb_logo
Przepis na masę solną - https://www.youtube.com/watch?v=O8goX7G37PY
Woreczki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=gbIQwBK1mR8
Masa" Smerfowa" - https://www.youtube.com/watch?v=cQM-O6HYk1Y
źródło: materiały szkoleniowe, www.przedszkole5jastrzebie.edupage.pl, Internet |
|
|
 |