O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Jak przygotować dziecko do przedszkola?


line

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA



Czynniki wpływające na adaptację dziecka:

  • indywidualne cechy układu nerwowego

  • ogólny poziom rozwoju

  • czynności samoobsługowe

  • aktualny poziom rozwoju poznawczego, sposób rozumienia pojęć , czasu i przestrzeni

  • brak orientacji w zakresie rytmu i organizacji dnia

  • rozwój mowy

  • emocje

  • rozwój emocjonalno-społeczny

  • środowisko rodzinne

  • środowisko przedszkolne

Objawy wskazujące na trudności adaptacyjne:

  •  negatywny emocjonalny stosunek do przedszkola

  •  płacz podczas rozstania

  •  podejmowanie prób ucieczek

  •  obniżony nastrój

  •  wykazywanie skłonności lękowych

  •  unikanie kontaktów z rówieśnikami, a utrzymywanie z jedną wybraną osobą (najczęściej nauczyciel)

  •  zachowanie agresywne, nieposłuszeństwo

  •  regres zdobytych wcześniej umiejętności

  •  małe zainteresowanie zajęciami, zabawkami

  •  zaburzenia snu, brak apetytu
Rodzicu, co pomoże Twojemu dziecku w adaptacji przedszkolnej?

  •  racjonalne podjęcie decyzji i posłaniu dziecka do przedszkola

  •  pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu), okazywanie spokoju

  •  wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko (dni adaptacyjne)

  •  wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (członkowie rodziny, znajomi)

  •  umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi (nabywanie umiejętności bawienia się, gdy obok jest drugie dziecko-bez odpychania lub atakowania go)

  •  usamodzielnienie dziecka w zakresie samoobsługi (korzystanie z toalety, jedzenie, ubieranie się, umiejętność poproszenia o coś, zapytania)

  •  stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu)

  •  okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania, serdeczne, ale krótkie pożegnanie, stały rytuał (np. buziak, piątka i wejście do sali), wchodzenie na własnych nogach, a nie wnoszenie na rękach

  •  uśmiech, pewny głos, pozytywne komunikaty (np. Na pewno będziesz się dobrze bawił/a!)

  •  dotrzymywanie obietnic dotyczących czasu odbierania dziecka z przedszkola (informowanie kto i kiedy przyjdzie po dziecko, np. tata po obiedzie)

  •  ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu, respektowanie stałych punktów dnia

  •  akceptacja trudnych emocji dziecka związanych z procesem adaptacji, cierpliwość i życzliwość

  •  czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola, czułość, wrażliwość, ciepłe słowa
Co może przeszkadzać w adaptacji?

  •  niepewność decyzji o posłaniu dziecka do przedszkola

  •  lęk o dziecko i brak zaufania do personelu, wyrzuty sumienia, niepokój, poczucie zagrożenia

  •  brak doświadczeń społecznych malucha w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi

  •  nadopiekuńczość skutkująca niesamodzielnością i bezradnością dziecka

  •  brak stałego rytmu życia dziecka

  •  wielogodzinny pobyt w przedszkolu w pierwszym okresie uczęszczania

  •  długie pożegnanie, stanie w drzwiach, obserwowanie dziecka przez okno

  •  słowa współczucia, przeprosiny, pocieszanie, np. przykro mi, przepraszam, że muszę Cię zostawić, nie bój się (strach i żal w głosie rodzica sugerują, że jest się czego bać)

  •  niedotrzymywanie umów dotyczących czasu odbierania dziecka z przedszkola, np. zostaniesz tu tylko chwilkę, idę tylko do samochodu i zaraz po Ciebie wracam (dziecko poczuje się oszukiwanie i zdezorientowane)

  •  pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie się, brak czasu dla dziecka, brak zrozumienia dla trudnych zachowań (obrażanie się na dziecko, odrzucenie), straszenie (np. jak nie wejdziesz, zabieram misia)

  •  wnoszenie dziecka na rękach i konieczność wyrwania go z rąk rodzica
Co pomoże rozwinąć samodzielność u dzieci?

  •  wdrażanie dziecka do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby)

  •  dobieranie garderoby, którą łatwo się zakłada i zdejmuje (spodenki z gumką, luźne bluzy zakładane przez głowę, kapcie na rzepy lub zamek)

  •  wdrażanie dziecka do utrzymywania w ładzie i porządku garderoby

  •  zachęcanie do samodzielnego jedzenia (używania łyżki, widelca, picia z kubka)

  •  odzwyczajanie dziecka od pampersa, smoczka i butelki

  •  motywowanie do samodzielności, stosowanie pochwał, np. Posprzątałeś sam zabawki, jak prawdziwy przedszkolak.

  •  zachęcanie do odkładania zabawek na wyznaczone miejsce

  •  organizowanie dziecku zabaw ruchowych, np. bieganie, chodzenie po schodach, wspinanie się

  •  dostarczanie dziecku materiałów plastycznych, z którymi zetknie się w przedszkolu, np. kredki, farby, plastelina, bibuła

  •  informowanie dziecka, że czas w przedszkolu będzie spędzało z innymi dziećmi, bez rodziców

  •  zachęcanie do wykonywania prostych prac domowych

  •  zachęcanie do samodzielnego rozwiązywania problemów (staramy się nie interweniować od razu, gdy zdarzy się kłótnia z kolegą, można natomiast doradzić dziecku, zasugerować rozwiązanie)



Źródło opracowała psycholog  mgr Paulina Wilk na podstawie: "Jak być dobrym rodzicem: - Justyna Korzeniewska, "Psycholog rozwoju człowieka" - Anna Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska, "Psychologia rozwoju człowieka" - Janusz Trempała, "Dziecko od 3 roku do 6 lat" - Anne Bacus, "Rozwój dziecka  3-6 lat" - Thomas B.Brazelton, Joshua D. Sparrow




























line