 |
|
|
|
W ŚWIECIE DŹWIĘKÓW I MUZYKI
5.05 MUZYKA WOKÓŁ NAS
|
|
|
|
Hej BIEDRONKI!
Jak spędziliście majowy weekend
- byliście na spacerze i oglądaliście flagi (mam nadzieję, że wisiały w waszej okolicy)?
- pracowaliście w ogródku?
- robiliście inne ciekawe rzeczy?
Chętnie zobaczę zdjęcia, lub rysunki o tym jak spędziliście czas.
Asia, Marcel, Nikola i Igor – zrobili dodatkowe zadanie - przygotowali ciekawe flagi.
(możecie zobaczyć je na zdjęciach w załadce WYDARZENIA))
W tym tygodniu – o muzyce i dźwiękach
Posłuchajcie wiersza J. L. Kerna „Muzyka”
Czym jest muzyka?
Nie wiem
Może po prostu niebem
Z nutami zamiast gwiazd.
Może mostem zaklętym,
Po którym instrumenty
Przeprowadzają nas.
Wszystko - jak raz
ktoś orzekł -
Muzyczne ma podłoże
Nawet księżyca blask.
Czym jest muzyka?
Nie wiem
Może po prostu niebem
Z nutami zamiast gwiazd
- Czym jest muzyka dla Was?
- Czy lubicie muzykę?
- Z czego składa się muzyka?
- Gdzie mieszkają dźwięki?
Dźwięki mieszkają wszędzie dookoła nas. Zamknijcie na chwilę oczy powiedzcie co słyszycie?
Karty pracy - książka letnia: s.20
Teraz zagadki dla uszu
Na poniższej stronie znajdziecie najróżniejsze dźwięki, poproście rodziców aby włączali różne dźwięki a wy odgadujcie, co słyszycie (5-10 dźwięków)
http://xn--odgosy-5db.pl/odglosy-maszyn.php
Jak sądzicie czy wszystkie dźwięki są przyjemne, których dźwięków nie lubicie?
- Szum wiatru
- Śpiew ptaków
- Karetka pogotowia
- Skrobanie łyżką w garnku
- Stukanie obcasów po podłodze
- Dzwonek
- Dźwięk kluczy
Czy muzykę można zapisać?
Pewnie odgadliście – tak można.
Zobaczcie na zdjęciu 1 – tak wygląda zapisana muzyka
Słowa zapisujemy za pomocą liter, w matematyce używamy cyfr i znaków matematycznych a muzykę zapisujemy na pięciolinii (5linii) za pomocą nut.
Karta pracy (do pobrania u dołu strony)
- połączcie w pary takie same nuty
- obrysujcie czerwonym kolorem litery, w niebieską pętlą obrysujcie cyfry, zieloną linię narysujcie dookoła nut (znaków do zapisania muzyki)
- spróbujcie odczytać napis
A tu niespodzianka dla Was. Wiem, że bardzo lubicie grać na patyczkach.
Przygotujcie dwa grubsze patyki, mogą też być 2 łyżeczki do herbaty i przypomnijcie naszą rytmiczną zabawę
https://www.youtube.com/watch?v=dXS1iSuGfiY
Do następnego zadania potrzebne będą:
- pęk kluczy
- 2 łyżeczki
- mały słoik
- garnek
wyobraźcie sobie, że to instrumenty, spróbujcie na nich zagrać
Karta pracy (do pobrania) wytnijcie symbole dźwięków i zapiszcie Waszą muzykę (po prostu ułóżcie oznaczenia dźwięków w takiej kolejności, jak je zagracie)
Poproście kogoś z domowników, żeby zagrał, to, co ułożyliście, potem zamieńcie się rolami
Czy lubicie słuchać muzyki
W muzyce są różne style, każdy może wybrać taki, jaki lubi najbardziej
Posłuchajcie fragmentów różnych utworów:
1 muzyka klasyczna
https://www.youtube.com/watch?v=TJYDZe7INQo
2 muzyka jazzowa
https://www.youtube.com/watch?v=_ZdMxFiUf9Q
3 muzyka rockowa
https://www.youtube.com/watch?v=ja8lWt5Dvk4
Czy któryś utwór Wam się podobał? Może wolicie zupełnię inną muzykę.
Na koniec, jeśli macie ochotę, możecie włączyć jeszcze "The Black Pearl" jeszcze raz i "zatańczyć”
UWAGA
Poproszę o przesłanie zdjęć robionych przez cały okres wzrostu fasolki.
Kilkoro dzieci przysyłało je wraz z pozostałymi zdjęciami, więc mam już zdjęcia od MARCELA, MARTY i IGORA
|
Plik do pobrania: nuty.doc Plik do pobrania: schemat.doc
|
|
 |