 |
|
|
|
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
19.05 CZYSTE POWIETRZE
|
|
|
|
Hej BIEDRONKI!
Dziś na początek rebus – czyli zagadka obrazkowo-literkowa (zdjęcie 1)
Czy wiecie co to jest SMOG
Smog to zjawisko, kiedy w naszym powietrzu jest dużo różnych pyłów, trujących dymów, spalin i innych szkodliwych związków.
Kiedy jest SMOG bardzo trudno się nam oddycha, bo trujące substancje dostają się do naszych płuc, powodują kaszel i szkodzą naszemu zdrowiu.
Czy wiecie skąd biorą się takie zanieczyszczenia powietrza?
Wczoraj oglądaliście zdjęcia – to dymy z kominów w domach, kiedy palimy węglem, dymy z różnych fabryk i zakładów, spaliny samochodów.
Smog nad miastem – zdjęcie 2
• Na świecie jest się wiele fabryk, które produkują różne potrzebne nam produkty,
• Zimą ogrzewamy nasze domy,
• Ciągle przybywa samochodów,
• Produkujemy prąd w elektrowniach, w których spala się ogromne ilości węgla.
Co można zrobić aby nasze powietrze było mniej zanieczyszczone?
Zobaczcie zdjęcia i wybierzcie na zdjęciach sytuacje chroniące nasze powietrze (zdjęcia 3 – 5)
• Czasami zamiast samochodu warto wybrać rower np. jadąc do sklepu, a może do pracy
• Piec na węgiel bardziej dymi niż piec gazowy, możemy też stosować tzw. baterie słoneczne, które nie zanieczyszczają środowiska – mogą np. podgrzewać wodę w naszych domach
• Potrzebujemy prądu, który produkuje się w elektrowniach. Elektrownie cieplne zanieczyszczają powietrze, elektrownie wiatrowe i wodne są ekologiczne, nie produkują zanieczyszczeń.
Co powiecie o sytuacji na kolejnym obrazku (zdjęcie 6) – w jaki sposób chłopiec dba o czystość powietrza
Drzewa są bardzo ważne w oczyszczaniu powietrza zobaczcie i przeczytajcie na obrazku co potrafią drzewa (zdjęcie 7)
A jeśli drzew jest cały las? To dopiero wielka siła do zwalczania smogu i oczyszczania powietrza
Na koniec zobaczcie jakie złe rzeczy wydarzyły się w lesie (zdjęcia 8 – 10) /pożar, wichura, zaśmiecenie/
Posłuchajcie wiersza o lesie (do pobrania).
Zastanówcie się jak chronić las
Karty pracy: książka letnia - s.6 wszystkie polecenia
Zobacz na zdjęcie i nazwij figury geometryczne
Poszukaj w domu po 1 przedmiocie, który ma taki kształt jak każda z figur
Teraz będą potrzebne figury geometryczne. Możecie wykorzystać szablon (do pobrania) i wydrukować 2 komplety na kolorowych kartkach, możecie poprosić dorosłych o pomoc w wycięciu figur (po 4 szt – duże: kwadraty, koła, trójkąty, prostokąty, po 4 szt. – małe: kwadraty, koła, trójkąty, prostokąty wszystko w 2 kolorach) Jeśli przygotujecie figury, po skończonej pracy schowajcie je
UKŁADAMY:
Podziel swoje figury wg wielkości – na ile części rozdzieliłeś swój zbiór (2cz. – małe i duże)
Teraz podziel figury wg kolorów na ile części podzieliłeś figury
Teraz podziel wg kształtu
Na kartce ułóż teraz wszystkie figury, które mają kształt koła i są duże
Na drugiej kartce ułóż figury, które są trójkątami i są koloru....
A teraz ułóż takie figury, które są …..(kolor), małymi trójkątami
Teraz sami wymyślajcie zadania, możecie układać zagadki dla mamy lub taty. Później możecie też przeliczać figury, i układać zadania.
Karta pracy: książka letnia s.10
Ułóż ciekawy obrazek z figur geometrycznych
|
Plik do pobrania: las_wiersz.doc Plik do pobrania: szablony_figur.doc
|
|
 |